مهدی حاجی حسنی

مهدی حاجی حسنی

مهدی حاجی حسنی
مهدی حاجی حسنی

مهدی حاجی حسنی

مهدی حاجی حسنی

هزینه 2.5 میلیارد دلاری برق تابستانی برای دولت/ خط و نشان جدید برای کولرهای گازی

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به تحمیل هزینه 2.5 میلیارد دلاری به دولت برای مدیریت پیک مصرف برق تابستانی مشترکان، اعلام کرد: اصلاح قیمت برق و جلوگیری از ورود کولر گازی راندمان پایین می‌تواند بخشی از هزینه‌های سالانه برای ساخت نیروگاه‌های جدید را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان وزیر نیرو در روزهای پایانی فصل تابستان سالجاری برای تامین مطمئن و پایدار برق مشترکان برای تابستان سال اینده اظهار نگرانی کرده است.

از سوی دیگر متوسط مصرف برق در بخش های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی با گذشت آثار اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، بار دیگر افزایش قابل توجه ای یافته است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو از رشدی 7 تا 10 درصدی مصرف برق در فصل تابستان سالجاری حکایت دارد، هر چند این سونامی مصرف برق تاکنون منجر به قطعی و یا خاموشی هیا برنامه ریزی شده در سطح شبکه توزیع برق کشور نشده است.

با این وجود برخی از مسئولان وزارت نیرو پائین بودن قیمت فعلی برق و اتلاف گسترده این حامل انرژی پاک توسط مشترکان به واسطه استفاده از تجهیزات سرمایشی کم بازده و پرمصرف انرژی را از مهمترین دلایل رشد افسار گسیخته مصرف برق کشور عنوان می کنند.

سیدحسین سجادی درباره مهمترین دلایل رشد پیک مصرف برق در فصول تابستان، گفت: مهمترین دلیل افزایش مصرف برق در فصول گرم سال استفاده گسترده از تجهیزات سرمایشی همچون کولرهای آبی و گازی است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اعلام اینکه از 5 سال گذشته تاکنون در برخی روزها، ساعت اوج مصرف برق در روزهای تابستانی بیش از اوج مصرف برق در ساعات شب بوده است، تصریح کرد: استفاده از وسایل و تجهیزات سرمایشی در ساعات گرم روز منجر به این اختلاف در پیک مصرف برق شده است.

این مقام مسئول در تشریح تحمیل هزینه‌های سرمایه گذاری بر شبکه تولید و انتقال برق با استفاده از تجهیزات سرمایشی، اظهار داشت: محاسبات نشان می دهد به طور تقریبی بار سرمایشی کشور در روزهای پیک حدود 16 هزارو مگاوات و معادل یک سوم بار پیک است که که افزایش سطح رفاه عمومی، تغییر الگوی تهویه مطبوع و سرمایش در اقلیم گرم و خشک و معتدل خشک از دلایل عمده این تغییرات به شمار می‌رود.

سجادی با بیان اینکه افزایش بار پیک سالانه به طور میانگین حدود 2000 مگاوات است که اکثر این افزایش مربوط به بار سرمایشی است ، بیان کرد: با توجه به تحمی این افزایش پیک مصرف برق، دولت سالانه مجبور به راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید برق است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران، افزود: اگر هزینه احداث هر کیلووات برابر 1250 دلار در نظرگرفته شود، میزان سرمایه گذاری لازم برای افزایش بار پیک سالانه معادل 2.5 میلیارد دلار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مدیریت عرضه و تقاضای انرژی کشور، ناچار از انتخاب بین سرمایه گذاری بیشتر برای تأمین برق یا مدیریت سمت تقاضا خواهد بود، تبیین کرد: بنابراین پیشنهاد می شود به جای احداث نیروگاه جدید که فقط در زمان پیک در مدار باشد، نسبت به تغییر در سیاست گذاری‌ها و اجرای راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش سرمایش اقدام شود که البته این اقدام مستلزم همکاری و هماهنگی فرابخشی است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت و تعرفه‌های برق باتوجه به اقلیم مناسب، حمایت از تولیدکنندگان تأسیسات و لوازم برقی پربازده و اعمال تعرفه‌های ترجیحی از راهکارهای افزایش بهره وری تجهیزات سرمایشی است، خاطرنشان ساخت: اصلاح عوارض و تعرفه‌های گمرکی، جلوگیری از ورود غیرمجاز یا مجاز انواع کولر گازی راندمان پایین، اقدام مؤثر برای اصلاح الگوی معماری و رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از دیگر راهکارهای ارتقای بهره‌وری تجهیزات و سیستم های سرمایشی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.